Koud-kouder-koudst

Alles over het weer in Finland!

Koud-kouder-koudst

Berichtdoor Bart » vr feb 03, 2012 7:59 am

Aangezien het in heel heel Europa winters is, is dit bericht misschien niet zo bijzonder, maar.....
Afgelopen woensdag was ik met "B.Art Collection" :wink: samen met een groepje Nederlanders op excursie naar de prachtige Kiutaköngäs en Myllykoski in Nationaal Park Oulanka.
We werden daar onverwacht (we waren de enige toeristen......) opgewacht door de Finse tv.
Het eerste wat we te horen kregen was dat het die 1e febr. een kouderecord was voor Finland. Bij de Kiutaköngäs was die ochtend -38.7C gemeten.
Hier het verslag op de website van YLE, klik op de foto voor het filmverslag 8) :
http://yle.fi/alueet/oulu/2012/02/turis ... 24163.html
Op sommige plekken leek het mij zelfs nog kouder daar mijn camera display het barre weer niet meer kon verwerken. Gelukkig konden er nog wel foto's gemaakt worden, maar ook de accu's hadden het zwaar (zijn al wat ouder).
Gisteren werd het record op dezelfde plek verbroken met -39.2C als laagste temp.
Net was bij aamu tv op YLE1 hetzelfde stukje film te zien waar wij de Kiutaköngäs bewonderen.
Stromend water bij die temperaturen is toch wel heel erg bijzonder!
Reden dat ze het vandaag weer uitzonden: Er was nu ergens in de -43C gemeten! Geen officieel meetpunt, maar toch.....
Morgen staat er weer een trip naar Oulanka op het programma.
Ik denk dat we maar flink in beweging moeten blijven ;-)
Bart
Moderator

Re: Koud-kouder-koudst

Berichtdoor liesbeth » vr feb 03, 2012 8:00 pm

Geweldige beelden Bart!
liesbeth

Berichtdoor finlandforum » vr feb 03, 2012 11:50 pm

Lijkt me duidelijk: Nederlanders kunnen dus zeker wel tegen de koud 8)
finlandforum
Site Admin

Berichtdoor Bart » ma feb 06, 2012 2:01 am

Het was dus zaterdagochtend -40 en een beetje..... toen wij arriveerden was het alweer -36, nou dat voel je direct hoor! :D
Ervoor eerst naar Myllykoski waar het ook al 'cool' was.
Prachtige bestemming!
Oudste deelnemer, 77jr., ging voorop (achter de gids!). vandaag is ze op de koffie bij haar moeder van 104 ( ) om de vakantiebelevenissen te vertellen.
Binnenkort m'n eigen beelden van de afgelopen week (3 bezoeken!) via een website van een bevriende touroperator.
Mag dat? :wink:
Bart
Moderator

Berichtdoor finlandforum » ma feb 06, 2012 11:09 pm

Leuke activiteiten Bart, zag ook al bij Voigt dat je officieel actief bent als B.Art (http://blog.voigt-travel.nl/2012/01/07/nieuw-in-salla/ en http://loma.salla.fi/en/activitiesandad ... ollection/ )

Ik wil hier graag een stukje aan wijden op Finlandsite - is extra reclame ! Zou je me wat input willen geven?
finlandforum
Site Admin

Berichtdoor Bart » di feb 07, 2012 7:08 pm

Brandt maar los.... wat wil je weten?
Bart
Moderator

Berichtdoor liesbeth » di feb 07, 2012 7:49 pm

@Bart, ik las wat stukjes op de site van Voigt, je schreef over toeristen uit o.a. Oude Tonge. Was daar toevallig een buschauffeuse bij?
Ik heb namelijk vorig jaar een keer in de bus van Rotterdam naar Oude Tonge met de chauffeuse zitten praten en daar kwam ook Lapland en (natuurlijk bij mij :) )Salla aan bod. Zij wilde dat ook zo graag een keer. Zou grappig zijn als zij er nu bij was.

Het is trouwens een mooi programma dat je biedt :D
liesbeth

Berichtdoor finlandforum » di feb 07, 2012 10:28 pm

Ik zou eigenlijk een stukje willen schrijven over Bart Braafhart, in het verleden Laplander van het jaar en coördinator toerisme van Salla, die nu eigen ondernemer is geworden. Van zijn hobby, fotograferen, nu zijn beroep aan het maken is. Met natuurlijk een link naar de informatie en aanvullingen over wat je nu doet. Mbt dit laatste zou ik graag meer info willen. En iets meer info hoe je er zo toe bent gekomen (als je dit tenminste wil vertellen)
finlandforum
Site Admin

Berichtdoor Bart » wo feb 08, 2012 8:45 pm

liesbeth schreef:@Bart, ik las wat stukjes op de site van Voigt, je schreef over toeristen uit o.a. Oude Tonge. Was daar toevallig een buschauffeuse bij?
Ik heb namelijk vorig jaar een keer in de bus van Rotterdam naar Oude Tonge met de chauffeuse zitten praten en daar kwam ook Lapland en (natuurlijk bij mij :) )Salla aan bod. Zij wilde dat ook zo graag een keer. Zou grappig zijn als zij er nu bij was.

Het is trouwens een mooi programma dat je biedt :D

Geen idee eigenlijk of er een chauffeuse bij was.
We hebben vooral gewandeld met z'n vijven en de de Frozen Planet beelden live bekeken :-)
Programma is bij mij al jaren een topper, zowel in de winter als de zomer en ik ben nu in de omstandigheid dat ik soms 2x per week daar naar toe kan. 8)
Oulanka is het mooiste nationale park van Finland wordt vaak beweerd.
Anyway, het best gemanagede van Europa (hebben ze een prijs mee gewonnen).
't Behoort ook tot de PAN Parks keten en ligt voor de helft in Kuusamo en voor de helft in Salla.
Het Salla is (nog steeds) niet zo bekend onder het grote publiek, maar de Oulanka Canyon, vlakbij Hautajärvi, is wonderschoon!
Er is tegenwoordig een 6km lange wandelroute uitgezet met prachtige uitkijken in een tot wel 50-70m diepe canyon.
Is wel stevig stijgen en dalen onderweg, maar zeer de moeite waard (alleen 's zomers).
Bart
Moderator

Keer terug naar Meteo Finland