Verhuizen van NL naar Finland

Vragen en tips over het wonen in Finland!

Moderator: Mac

Verhuizen van NL naar Finland

Berichtdoor DaBone » za jan 23, 2010 5:59 pm

Hallo allemaal!

Ik ben Danny, 27 jaar uit Almere. Ik woon nu 2,5jaar samen in NL met mijn vriendin uit Finland.

Nu heeft zij nogal heimwee en hebben we besloten dat we naar Finland gaan verhuizen begin augustus 2010 om het daar te proberen. Ik heb daar al een toelatingstest gedaan om te gaan studeren aan Haaga-Helia en daarvoor ben ik geslaagd! :) Zal wel wennen zijn, terug naar school na bijna 10 jaar werken!

We zijn nu bezig het een en andere te regelen voor de verhuizing, we hebben een huurhuis en gaan die een dezer dagen al opzeggen aangezien mijn vriending al eind februari terug gaat omdat ze al een baan heeft gevonden en ik weer tijdelijk bij mijn ouders in huis ga!

Ik krijg as maandag een verhuizer over de vloer om te kijken hoeveel m3 we mee verhuizen en dan maakt hij een vrijblijvende offerte, maar mijn vraag is nu eigenlijk, hebben jullie nog tips of iets dergelijks om onze spullen richting Finland te krijgen? Het liefst ook niet zo duur uiteraard! ;)

Via internet heb ik 6 offertes aangevraagd en er heeft maar 1 bedrijf gereageerd...beetje jammer, dus alle tips en trucs zijn welkom!

Ik hoor het graag!

Groeten Danny & Katri
DaBone

Re: Verhuizen van NL naar Finland

Berichtdoor rinso » zo jan 24, 2010 9:12 am

Er zijn inderdaad niet zo veel bedrijven die regelmatig van en naar Finland verhuizingen uitvoeren.
Dus:
- Zo veel mogelijk zelf doen. In Almere is een verhuiswinkel waar je allerlei materiaal kunt krijgen (de verhuisdozen van het verhuisbedrijf worden niet meer opgehaald en worden dus in rekening gebracht, zelf dingen zoeken is waarschijnlijk goedkoper)
- Zo veel mogelijk spullen in Nederland zien kwijt te raken. Finse huizen zijn vaak kleiner/anders ingedeeld. Ook heb je vaak andere dingen nodig en zijn sommige zaken dubbel. (Finse woningen hebben bijna allemaal een ijskast en een (electrisch) fornuis)
rinso

Berichtdoor arvid » ma jan 25, 2010 7:09 pm

In een topic van vorig jaar werd ook een aantal verhuisbedrijven genoemd die naar Finland rijden:

http://www.finlandforum.nl/finlandforum/viewtopic.php?f=74&t=2636&start=0&hilit=verhuizen

Aangezien ik dit jaar ook m'n laatste spullen van Nederland naar Finland wil verhuizen, heb ik nog een vraag naar aanleiding van de bovenvermelde link.
@Bever: Jij hebt goede ervaringen met Finntra; hoeveel heb jij destijds laten verhuizen en hoeveel kostte dat ongeveer?
Alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door arvid op ma jan 25, 2010 10:37 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
arvid

Berichtdoor DaBone » ma jan 25, 2010 7:55 pm

tnx voor jullie reacties!

We weten idd dat een koelkast en gasfornuis meenemen niet veel zin heeft omdat dat meestal al in 't huis zit, maar dan blijft er nog wel veel over! ;)

Er zijn uiteraard ook spullen die we niet meenemen, maar er moet nog genoeg mee, mits het allemaal niet teveel gaat kosten!

Toevallig heb ik vanavond Finntra op het internet gevonden dus die ga ik meteeen maar even mailen om te kijken of zij wat kunnen betekenen!

Bedankt voor de link naar t topic van vorig jaar!

Gr Danny
DaBone

Berichtdoor Bever » di jan 26, 2010 7:50 am

arvid schreef:@Bever: Jij hebt goede ervaringen met Finntra; hoeveel heb jij destijds laten verhuizen en hoeveel kostte dat ongeveer?
Alvast bedankt!
Ik had 3 volle europallets en een auto. (2 verschillende transporten). Ik had zelf voor de pallets gezorgd en ze gestapeld (max. hoogte gevraagd) en in de krimpfolie gewikkeld. Dat kon ik mooi op m'n werk doen. Het vervoer was in de winter en de truck was verwarmd(!) Alleen afladen was even stressen, want zoals de meeste mensen hadden we geen forklift en was het even heen en weer rennen, want voor transporteurs is tijd geld. En ik weet niet meer hoeveel het me gekost heeft. Is al zo lang terug... Ik weet alleen wel dat toen ik de offerte kreeg, het erg redelijk vond en ik was ook toen geen rijke jongen.
Remember-you can't beam through a force field. So, don't try it. (James T. Kirk)
Bever

Berichtdoor arvid » wo jan 27, 2010 8:51 pm

Ik zal ze wel eens bellen.
In het dorp hier woont toevalligerwijze een chauffeur, die jaren voor Finntra heeft gereden.
Ik vond overigens ook nog deze link:

http://www.nederlandsevereniging.fi/forum/viewtopic.php?t=317&sid=7d7170777f4ab2ecac583f9f34446399
arvid

Berichtdoor kuusamon portti » do jan 28, 2010 3:57 pm

Ik weet nog een transporteur die vaak vanaf de plaats 'Het Noorden' en Aalsmeer rijdt via Helsinki naar st.Petersburg. vaak bloemen e.d. rijdt ook wel eens spullen voor Helsinki.
Frank Hoogenboom van FH-Trans. Hij is ook te vinden op facebook. redelijke prijzen, aardige man.

mvg
ronald
kuusamon portti

Berichtdoor humppaporo » do feb 04, 2010 11:00 am

Op dit moment bij mij niet actueel, maar hopelijk wel binnen een jaar: verhuizen naar Finland.

Ik vroeg me af of het mogelijk is /bestaat om zelf bijvoorbeeld een zeecontainer te vullen, die dan daar wordt afgeladen, zodat je zelf rustig alles kunt uitpakken. En ook wat de kosten daarvan zijn; ik heb namelijk nogal veel spullen die meemoeten.

In de hoop dat het goedkoper is...
Elämä on ihmisen parasta aikaa...
humppaporo

Berichtdoor sniper » do feb 04, 2010 1:38 pm

^^
als je het rustig wilt doen, koop je beter zo'n zeecontainer
je kan hem dan later nog gebruiken als berghok
ik zal morgen eens vragen wat zo'n doosje kost (of mss kan chris dat wel zo zeggen)
sniper

Berichtdoor sniper » za feb 06, 2010 11:05 pm

sniper schreef:^^
als je het rustig wilt doen, koop je beter zo'n zeecontainer

ik heb het gevraagd
kopen is goed als je een niet verscheepbare container wil hebben wegens te duur
voor je verhuis is dit niet goed
je kan dan beter een afspraak maken met een vervoerder die een trailer voor je deur komt zetten voor een afgesproken tijdspanne, zodat je alles op je gemak kan inladen
die rijdt de trailer dan naar finland
uitladen kan altijd veel sneller dan inladen, dus dat zou op een paar uurtjes moeten geklaard zijn
sniper

Berichtdoor DaBone » di apr 06, 2010 6:53 pm

Even een kleine update, ik heb contact gehad met Finntra en dit zou de goedkoopste oplossing zijn voor het overbrengen van onze inboedel! Nu zit ik alleen met het feit dat ik zelf voor een verzekering moet zorgen. Nu heb ik al het een en ander opgezocht op internet maar kan het niet echt vinden! Ik wil mijn spullen eigenlijk niet onverzekerd die kant op sturen, het zal vast goed gaan, maar je weet maar nooit.

Misschien weet iemand waar je zoiets kan vinden of heeft er iemand ervaring met een verzekering voor het vervoer van de inboedel naar het buitenland?

Gr Danny
DaBone

Berichtdoor arvid » ma jul 19, 2010 9:49 pm

Nog even een update van mijn verhuizing:
Het is uiteindelijk niet Finntra geworden, hoewel het contact met hen zeer vriendelijk was en de prijs schappelijk. Het toeval wilde, dat een vriend van mij hier in Finland die in machines handelt, net een aantal machines op te halen had in Nederland. We konden samen een hele vrachtwagen bestellen bij Jacob Meijer in Venlo. Ik heb zelf m'n spullen daarheen gereden en ter plaatse op pallets geladen en gesealed (4 lademeter/8 pallets). Goedkoper had voor mij waarschijnlijk niet gekund.
arvid

Berichtdoor Bart » za jul 24, 2010 11:39 am

Nieuwsgierig als wij zijn: Geef eens inhoud aan "schappelijk" en "goedkoper had voor mij waarschijnlijk niet gekund"....... :confused:
maw: Wat kostte het nou? :wink:
Bart
Moderator

Berichtdoor arvid » za jul 24, 2010 2:16 pm

"schappelijk"= €1300 voor 3 laadmeter (komt overeen met 6 pallets van ongeveer 2.30/2.40 hoog) en €1700 voor 4 laadmeter (8 pallets, ongeveer 23 kubieke meter) exclusief BTW

"goedkoper had voor mij waarschijnlijk niet gekund"= €900 voor 4 laadmeter inclusief BTW
arvid

Berichtdoor Bart » ma jul 26, 2010 10:59 am

Dat heb je dan inderdaad netjes gedaan!
Met dit soort info kunnen we onze 'klanten' tenminste bedienen!
Bedankt voor je toelichting!
Bart
Moderator

Berichtdoor DaBone » wo jul 28, 2010 12:34 pm

Mijn spullen staan inmiddels ook al in Finland met Finntra en ik heb voor 3 laadmeter €900 betaald...en ik had nog wat ruimte over zelfs...was dus genoeg voor bijna mijn hele inboedel...Verzekering had ik geregeld in Finland en was €60...
DaBone

Berichtdoor Buppu2099 » wo jul 28, 2010 6:48 pm

Binnenkort gaan wij precies de andere richting uit.
Na meer dan 4 jaar in Finland bij mijn vriendin gewoond te hebben verhuizen wij richting Antwerpen.
Daar een mooie baan gevonden en dus staan wij nu aan het begin van een verhuizing.
Hier allemaal goede tips gelezen, en vooral de optie om van een vrachtwagen gebruik te maken, of een vervoersbedrijf spreekt ons erg aan.

Even kort de situatie:

-Kleine inboedel. Geen grote meubels of voorwerpen. Voornamelijk boeken, electronica, tv, pc en wat kleinigheden. Geschat volume ongeveer tussen de 10 en 15 kubieke meter.
-Van Tampere naar Friesland (goederen kunnen gestald worden op de boerderij van mijn ouders)
-Geen haast, ergens half Augustus moeten de spullen hier het huis uit, maar kunnen desnoods ergens worden gestald in afwachting op vervoer. En ook geen haast om af te leveren in Nederland.
-Ik heb vanmiddag een mail gestuurd naar Finntra, maar nog geen antwoord op gekregen, dus hier even een bericht of iemand nog iets weet. Wellicht weet iemand van een Nederlandse vrachtwagen die over een paar weken van Finland naar Nederland rijd en nog plaats heeft voor een paar goederen.

Bij voorbaat dank!
Buppu2099

Berichtdoor job68 » vr aug 06, 2010 8:45 pm

Zelf ben ik werkzaam op de bloemenveiling in Aalsmeer. Ik zou eens een poging wagen bij Flowertrucks uit Tampere. Zij rijden wekelijks met verschillende vrachtwagens naar Nederland http://www.flowertrucks.fi/ . Naar Finland vol met bloemen en planten maar terug zal er niet al te veel inzitten. Er zijn overigens nog meerdere transporteurs die dagelijks naar Nederland rijden. Thermotrans Oy uit Pori, bijvoorbeeld.
job68

Berichtdoor frank hoogenboom » zo aug 22, 2010 2:27 pm

hallo mensen, ik zit het allemaal is te lezen hier op het forum over verhuizingen van en naar finland,
ik heb inmiddels al 10 jaar me eigen transport bedrijfje met 1 vrachtwagen, waar ik dus zelf op rijd,
ik rij regelmatig naar finland met bloemen planten groenten luchtvracht verhuizingen ect, heb door de jaren heen al
verschillende mensen van nederland naar finland verhuist, en van finland weer terug naar nederland,
ook heb ik contakt met de transporteurs die hier in het forum gemeld worden, dus neem gerust via PB contact op voor
informatie en misschien kan ik een helpende hand zijn die u zoek,

MVG, Frank Hoogenboom,
Noorden (Zuid-Holland)

Edit AL: Tel. nummer verwijderd. Contact via PB. Zie forumregel 14
frank hoogenboom

Keer terug naar Wonen