Internet in Finland

Past je vraag niet in een van de onderstaande subforums naar regio? Plaats 'm dan hier

Moderator: Chris

Internet in Finland

Berichtdoor hangfiets » wo maart 04, 2009 11:20 pm

Aangezien ik deze zomer in Finland ga fietsen, vraag ik me af; hoe makkelijk het is om in Finland op het internet te komen? Zijn er internet cafe's in de wat grotere steden? Of kun je misschien makkelijk, in bijvoorbeeld de bibliotheek, toegang krijgen tot het "wijde web". Wat is eigenlijk het Finse woord voor Bibliotheek?
hangfiets

Re: Internet in Finland

Berichtdoor humppaporo » do maart 05, 2009 8:50 am

In grotere en kleinere plaatsen zijn internetcafé's. Ik ben in verschillende geweest en ze waren allemaal gratis en je mag tussen een kwartier en een half uur internetten. Ik dronk daarna vaak wel een kop koffie, maar het hoeft niet.
In de bibliotheken kun je ook gratis terecht, ook prima ervaringen mee. De tijd is afhankelijk van de drukte.
Dan hebben veel (niet alles) campings een computer of laptop waar je het internet mee op kunt. Dat is meestal niet gratis. Ik betaalde van 0,50 euro voor een half uur als goedkoopste tot 4 euro voor een kwartier als duurste.
Ik heb ook wel eens gratis op een camping geinternet en ook eens in een hotel (in een openbare ruimte).
Elämä on ihmisen parasta aikaa...
humppaporo

Berichtdoor Bart » do maart 05, 2009 10:47 am

Het Finse woord voor "Bibliotheek" is "Kirjasto".

Vaak kun je ook internetten bij de locale Tourist Info.
Bart
Moderator

Berichtdoor liesbeth » do maart 05, 2009 7:07 pm

Ik heb in de bibliotheek van Rovaniemi gratis geïnternet. Je moest wel een afspraak maken. En ik geloof dat het dan voor een half uur was. Overigens kon ik er ook gratis boeken lenen tijdens mijn vakantie. Heb nog een pasje :)
liesbeth

Berichtdoor Ludo » za maart 07, 2009 11:39 pm

Er zijn diverse hostels in Finland, die ook internet'terminals' hebben (toegang middels muntinworp)....
Vaak zijn deze redelijk fors aan de prijs: €2,= tot €4,= per uur.
Ook diverse guesthouses/B & B's hebben (gratis) internetfaciliteiten.
Afgelopen zomer kwam ik op het marktplein in Joensuu een stalletje tegen met een drietal computers, waar een jonge ondernemer gratis gebruik van internet aanbood: afhankelijk van de wachtrij achter je max. een kwartier of een half uur.
''Traveler, there is no path. Paths are made by walking". (Antonio Machado)
Ludo

Berichtdoor humppaporo » ma jun 21, 2010 9:42 am

Inmiddels ben ik de trotse bezitter van een netbook, superhandig! Maar nu vraag ik me af waar in Finland nog meer hotspots zijn te vinden behalve in hotels, op luchthavens en dergelijke. Bibliotheken zijn heel handig, maar in het weekend zijn ze gesloten, en een deel van de campings waar ik verblijf heeft überhaupt geen internet. Ik trek gewoonlijk rond over het platteland van Finland, kampeer en bezoek vrienden. In steden zijn weliswaar internetcafé's, maar daar kom ik nauwelijks.

In Nederland hebben veel tankstations hotspots, maar ik heb daarover in Finland niets kunnen vinden. Wie weet of Finse tankstations WiFi hebben? Of misschien zijn er andere locaties waar ik niet aan denk.
humppaporo

Berichtdoor Bart » ma jun 21, 2010 12:07 pm

Ik weet niet wat een netbook is... :oops: maar bij bijv. de R-kioski's kun je een pre paid internet sticky van Elisa/Saunalahti kopen voor 39.90 Euro per maand. Je hebt dan in grote delen van het land zelfs 3G-dekking.
Op de website http://www.elisa.fi/kuuluvuus/ vind je de landkaart van Finland met daarop in kleuren aangegeven waar je welke ontvangst zou moeten hebben via dit draadloze netwerk.
Bart
Moderator

Berichtdoor Bever » ma jun 21, 2010 1:27 pm

Een netbook is een miniläppäri.

Just.

In Finland open wifi netwerken vinden is niet makkelijk. Ik zie ze nu wel in veel horeca-ketens, maar ik weet niet of er een handig overzicht bestaat. De optie die Bart noemt is wel goed want nog niet zo lang geleden is die pre-paid regeling er gekomen voor het mobiele netwerk. Ik weet alleen niet hoeveel data dat opvreet en hoe snel je moet opwaarderen...
Remember-you can't beam through a force field. So, don't try it. (James T. Kirk)
Bever

Berichtdoor rinso » di jun 22, 2010 7:45 am

De Saunalahti prepaid is een goede optie.
1 maand onbeperkt internet, daarna iets minder dan 2 euro per dag.
Van die €39,- is er €20,- beschikbaar voor de betaal service na de eerste maand.
(regeling is iets ingewikkelder, maar dit is de kern)
rinso

Berichtdoor Chris » wo jun 23, 2010 10:51 am

Klik hier voor de vertaling
Chris
Moderator

Berichtdoor Chris » za jul 24, 2010 11:32 pm

Heb dus bovenstaande Saunalahti Prepaid voor 39 Euro aangeschaft en het werkt excellent 8)
Dit bericht is overigens met deze verbinding hier neergezet :P
Chris
Moderator

Berichtdoor Chris » wo jul 28, 2010 8:14 am

Ondertussen Screamer Radio gedownload en geinstalleerd. En werkt met prepaid! Ook Skype werkt 8)
Screamer Radio is een soort van "internet-radio". Je kan er mee, los van je locatie, naar een pak posten luisteren. Momenteel luister ik naar Radio 2...
Chris
Moderator

Berichtdoor humppaporo » vr aug 20, 2010 10:43 am

Inderdaad, de Saunalahti prepaid werkt uitstekend, alleen niet in erg afgelegen gebieden. Daar krijg je allemaal onduidelijke meldingen, maar in feite komt het erop neer dat er geen verbinding is. Ik had daar nogal eens last van, maar als oplossing reed ik dan naar een wat bewoonder gebied en ging daar in de auto of op het gras mijn mail controleren etc.

Ik mis het nog steeds dat ik hier niet zoiets handigs heb, het is echt wel heel praktisch. Volgende keer hoef ik alleen maar nieuw tegoed aan te schaffen en dan kan ik hem zo weer gebruiken.
humppaporo

Berichtdoor Chris » za aug 21, 2010 6:27 pm

Saunalahti gebruikt het Elisa netwerk. Deze heeft normaliter een goede dekking.
Chris
Moderator

Berichtdoor Ludo » zo aug 22, 2010 10:18 pm

humppaporo schreef:Volgende keer hoef ik alleen maar nieuw tegoed aan te schaffen en dan kan ik hem zo weer gebruiken.

De prepaid simcards van Saunalahti (en veel andere aanbieders) verliezen na een jaar hun geldigheid als er niet tussentijds opgewaardeerd is.
Ik weet niet op welke termijn je weer naar Finland gaat, maar de kans is groot dat de 'internetstick' dan niet meer gevalideerd is..
''Traveler, there is no path. Paths are made by walking". (Antonio Machado)
Ludo

Keer terug naar Algemeen