Camera in Finland

Past je vraag niet in een van de onderstaande subforums naar regio? Plaats 'm dan hier

Moderator: Chris

Camera in Finland

Berichtdoor jochems » wo dec 10, 2008 6:00 pm

Hallo allemaal! was k weer :wink:

ik had weer een vraagje, ik ga dus in maart op stage, vlak bij Helsinki, en daarvoor ben ik ok op zoek naar een camera voor daar. Nou las ik ergens dat de scermpjes van de camera's slomer worden of zelfs uitgaan, omdat de temperaturen daar erg laag kunnen komen.

Ik vroeg me dus af of jullie daar ervaringen mee hebben..... merk je echt iets of is het slap gel*l en hoef k daar niet op te letten??

Alvast bedankt!!!
Jochem
jochems

Berichtdoor liesbeth » wo dec 10, 2008 7:14 pm

Ik weet niet of het in maart in Helsinki nog zo koud kan worden. Het enige wat je moet doen is zorgen dat je toestel warm blijft wanneer je het niet gebruikt. Dus onder je jas of zo. En de batterijen lopen sneller leeg bij extreme kou. Dus gewoon wat extra batterijen meenemen als je er op uit gaat. Zowel mijn "gewone" toestel als mijn digitale hebben prachtige foto's gemaakt in toch best wel lage temperaturen in Lapland.
liesbeth

Berichtdoor Bart » wo dec 10, 2008 7:58 pm

Klopt dat je wat slomere beelden op je scherm kunt krijgen, maar ik denk niet dat je dat in maart vlakbij Helsinki mee gaat maken. Het moet dan nl. toch wel richting -25C gaan. Alles kan natuurlijk.

Voor de rest is het helemaal waar wat Liesbeth schrijft. Toevoeging: als de camera op penlight batterijen werkt, kun je het beste gebruik maken van oplaadbare van 2700 mpA. Accublocks gaan meestal ook redelijk lang mee.
Maar de reserves dus wel warm houden! Succes!
Bart
Moderator

Berichtdoor liesbeth » wo dec 10, 2008 8:10 pm

Bart schreef:Voor de rest is het helemaal waar wat Liesbeth schrijft.

Ik heb een goede leermeester gehad Bart :D
liesbeth

Berichtdoor jochems » do dec 11, 2008 9:37 am

ah gelukkig!!

k had al een cameraatje gekocht, een pentax E65, érg relaxed ding. en hij heeft ook een accu, geen penlites dus. dat worden mooie foto's dus :wink: :wink:

bedankt voor de reacties!!!!
jochems

Berichtdoor Bart » do dec 11, 2008 6:57 pm

liesbeth schreef:
Bart schreef:Voor de rest is het helemaal waar wat Liesbeth schrijft.

Ik heb een goede leermeester gehad Bart :D

O ja? Niet gewoon in een Info-boekje gelezen? :oops: 8)
Bart
Moderator

Re: Camera in Finland

Berichtdoor Marco001 » do nov 05, 2009 12:41 am

Misschien een enorme kick, maar gezien mijn grootste hobby(fotografie) vraag ik me af of mijn camera ook kuren gaat vertonen als ik hem in februari meeneem naar Jyväskylä.
Het is best wel een dure camera(dslr) dus ik wil wel zeker van mijn zaak zijn voordat ik hem meeneem..

De sneeuw en dergelijke zal wel geen probleem zijn, gezien hoe erg ik de camera hier "mishandel" maar ik ben banger voor de kou..
Marco001

Berichtdoor rinso » do nov 05, 2009 9:30 am

De capaciteit van je accu gaat enorm omlaag in de kou.
Je bent dus sneller uitgefotografeerd.
Maar als het erg koud is wil je toch niet zo lang zonder handschoenen aan je camera frutselen.
Kou op zich zou geen kwaad moeten kunnen, de meeste camera's zijn gegarandeerd tot -10 C. Maar ik weet niet wat een dag bij -30 C zou doen.
rinso

Berichtdoor Chris » zo nov 08, 2009 12:14 am

Heb al verschillende elektronische camera's meegesleurd naar het hoge noorden. Wat hierboven beschreven staat ivm de batterijen kan ik volledig beamen. Het enigste probleem wat ik heb ervaren is dat de lens e.d. beslaat als men van heel koud naarb.v. kamertemperatuur gaat. Voor de rest werkt het machien perfect.
Wat ik wel doe bij echte vrieskoude, als ik mijn camera mee naar buiten neem, ik hou mijn camera onder mijn jas als ik die langere tijd niet gebruik. Voor de rest: gewoon plaatjes en plaatjes nemen.

Grtjs
Chris
Moderator

Berichtdoor Bart » ma dec 21, 2009 10:03 am

Er blijken grote verschillen in de praktijk. Mij is de afgelopen jaren uit ervaringen van enkele 1000-den toeristen gebleken dat bijv. gewone AA-batterijen het het snelst opgeven. Oplaadbare GP 2700 mAh (NiMH AA) accubatterijen gaan verrassend lang mee. Tegenwoordig zijn (per merk verschillend) de accublokjes populair. Bij normaal gebruik is het safe om minimaal twee van die blokjes te hebben. (Goed voor 500-1000 opnamen, o.a. afhankelijk of er een ingebouwde flitser 'meedoet'). De volgeladen accu die je niet gebruikt, bewaar je dan zo warm mogelijk (dus niet in een buitenzak, maar zo dicht mogelijk op het lichaam)

De duurdere camera's hebben vaak een "battery/accu pack", die tamelijk aan de prijs zijn, maar uitstekende prestaties leveren. Canon en Nikon voeren hiermee de markt aan. Zelf heb ik de afgelopen 5 jaar probleemloos met diverse Fujifilm Finepix modellen gefotografeerd (tot en met -38'C). Zowel met accubatterijen als met accublokjes. Het fotograferen met een display/monitorzoeker én het terugkijken van de opnamen zijn natuurlijk energieverslindend! Spiegelreflexcamera's hebben het voordeel dat er door een gewone zoeker gekeken kan worden, hetgeen geen electr. energie kost. Bij noorderlichtfotosessies begin ik altijd met 4 volledig opgeladen accublocks. Eenmaal heb ik die tijdens een sessie alle vier een voor een 'leeggeschoten' 8)

Bedenk ook dat alle accu's (-batterijen, -bokjes, -packs) beperkte levensduren hebben. Dit kan uiteenlopen van bijv. maar 100 tot wel 300 maximale oplaadacties. Houdt bij het verwisselen dus een bepaalde volgorde aan (door de accu's bijv. met een stift te merken. Géén stickers plakken!! Die kunnen bij het warm worden van de accu -bijv. tijdens het opladen- zelfontbranding tot gevolg hebben!!!!!).

Enfin, er zijn inmiddels al miljoenen digi foto's en video's 'geschoten', dus het moet wel erg gek lopen wil je niet met een paar goede plaatjes thuiskomen :D
Bart
Moderator

Keer terug naar Algemeen