Er blijken grote verschillen in de praktijk. Mij is de afgelopen jaren uit ervaringen van enkele 1000-den toeristen gebleken dat bijv. gewone AA-batterijen het het snelst opgeven. Oplaadbare GP 2700 mAh (NiMH AA) accubatterijen gaan verrassend lang mee. Tegenwoordig zijn (per merk verschillend) de accublokjes populair. Bij normaal gebruik is het safe om minimaal twee van die blokjes te hebben. (Goed voor 500-1000 opnamen, o.a. afhankelijk of er een ingebouwde flitser 'meedoet'). De volgeladen accu die je niet gebruikt, bewaar je dan zo warm mogelijk (dus niet in een buitenzak, maar zo dicht mogelijk op het lichaam)
De duurdere camera's hebben vaak een "battery/accu pack", die tamelijk aan de prijs zijn, maar uitstekende prestaties leveren. Canon en Nikon voeren hiermee de markt aan. Zelf heb ik de afgelopen 5 jaar probleemloos met diverse Fujifilm Finepix modellen gefotografeerd (tot en met -38'C). Zowel met accubatterijen als met accublokjes. Het fotograferen met een display/monitorzoeker én het terugkijken van de opnamen zijn natuurlijk energieverslindend! Spiegelreflexcamera's hebben het voordeel dat er door een gewone zoeker gekeken kan worden, hetgeen geen electr. energie kost. Bij noorderlichtfotosessies begin ik altijd met 4 volledig opgeladen accublocks. Eenmaal heb ik die tijdens een sessie alle vier een voor een 'leeggeschoten'
Bedenk ook dat alle accu's (-batterijen, -bokjes, -packs) beperkte levensduren hebben. Dit kan uiteenlopen van bijv. maar 100 tot wel 300 maximale oplaadacties. Houdt bij het verwisselen dus een bepaalde volgorde aan (door de accu's bijv. met een stift te merken. Géén stickers plakken!! Die kunnen bij het warm worden van de accu -bijv. tijdens het opladen- zelfontbranding tot gevolg hebben!!!!!).
Enfin, er zijn inmiddels al miljoenen digi foto's en video's 'geschoten', dus het moet wel erg gek lopen wil je niet met een paar goede plaatjes thuiskomen