Ik ben nu alweer 4 jaar bezig de Finse taal te leren, met wat pauzes tussendoor. Van de ene cursus (die weer stopt wegens te weinig mensen) naar de andere, nu privéles en elk jaar een paar weken naar Finland om daar van een studente "in de praktijk" les te krijgen. Maar jemig, ik heb nog steeds het gevoel dat ik net begonnen ben. Leer je weer wat bij, ben je het andere weer vergeten. Het is zo gecompliceerd af en toe, dat je grammaticale regels door elkaar gaat gooien. Zeer frustrerend en demotiverend. Na 4 jaar ben ik nog steeds niet in staat (door alle grammatica die belangrijk was eerst te leren) een normaal, simpel gesprekje te voeren. Zelfstandige naamwoorden ken ik veel, maar die zinnen bouwen en verstaan... ik word er moedeloos van.
Ik dacht dat ik redelijk goed was met talen leren, maar hiermee valt het vies tegen. Duits (zonder redelijke voorkennis, kende 2 woorden) heb ik in 2 weken geleerd, mijn beroep is o.a. vertalen van en naar Duits, Engels, Nederlands. Maar dat Fins... ik krijg het maar niet onder de knie.
Hoe is dat bij jullie gegaan? Hebben jullie het sneller kunnen leren? Wat doe ik fout?