Frustratie Finse taal!!

Cursus gezocht of iets anders over de taal? Vraag het hier

Moderator: Mac

Frustratie Finse taal!!

Berichtdoor Sirtsu » wo jun 09, 2010 5:37 pm

Ik ben nu alweer 4 jaar bezig de Finse taal te leren, met wat pauzes tussendoor. Van de ene cursus (die weer stopt wegens te weinig mensen) naar de andere, nu privéles en elk jaar een paar weken naar Finland om daar van een studente "in de praktijk" les te krijgen. Maar jemig, ik heb nog steeds het gevoel dat ik net begonnen ben. Leer je weer wat bij, ben je het andere weer vergeten. Het is zo gecompliceerd af en toe, dat je grammaticale regels door elkaar gaat gooien. Zeer frustrerend en demotiverend. Na 4 jaar ben ik nog steeds niet in staat (door alle grammatica die belangrijk was eerst te leren) een normaal, simpel gesprekje te voeren. Zelfstandige naamwoorden ken ik veel, maar die zinnen bouwen en verstaan... ik word er moedeloos van.

Ik dacht dat ik redelijk goed was met talen leren, maar hiermee valt het vies tegen. Duits (zonder redelijke voorkennis, kende 2 woorden) heb ik in 2 weken geleerd, mijn beroep is o.a. vertalen van en naar Duits, Engels, Nederlands. Maar dat Fins... ik krijg het maar niet onder de knie.

Hoe is dat bij jullie gegaan? Hebben jullie het sneller kunnen leren? Wat doe ik fout?
Sirtsu

Re: Frustratie Finse taal!!

Berichtdoor taikinatom » wo jun 09, 2010 7:43 pm

Ik heb de Finse taal anderhalf jaar intensief moeten studeren, daarna 4 jaar minder intensief de taal dagdagelijks gebruikt, en ik maak nog steeds redelijk veel fouten. Al kan ik ondertussen wel alles zeggen wat ik wil, en verstaat iedereen mij. Het is gewoon moeilijk en je moet vooral niet streven naar perfectie. Spreek en gebruik de taal ookal maak je fouten. Foutloos Fins leren duurt volgens mij in het allerbeste geval een jaar of vijf, als je echt niets anders te doen hebt en heel gemotiveerd bent. Maar bij elke persoon ligt het anders natuurlijk.
Ik zal nog eens een poging doen, en verder gaan in het Fins (iedereen mag mij verbeteren als ik fouten maak):

Yritän tässä vain sanoa, että asumatta Suomessa on lähes mahdotonta oppia puhumaan suomea hyvin. Lyhyillä kielikurseilla ei ole paljon hyötyä. No, ehkä huvin vuoksi on kuitenkin hyvää että ne on olemassa.
En pysty sanomaan miksi suomen kieli on niin vaikea oppia, koska periaatteessa sen kielioppi on aika järkevää (paitsi joskus partitiivin käyttö) esim. ranskan kielen verrattuna eikä myöskään ole paljon vaikeuksia kirjoituskielessä. Tiedän vain että, kerran kun olet oppinut kaikki perusteet niin yhtäkkiä kaikki muuttuu loogiseksi. Ja kun sitä ymmärrystä sitten loppuen lopuksi syntyy niin on paljon helpompi jatkaa opiskelut. Kestää monille vain liian kauan saavuttaa sitä.

Ik denk dat je gewoon een soort gevoel voor de Finse taal moet krijgen. Plots vond ik bijna alle grammatica heel logisch en viel alles op zijn plaats. Maar zoals ik al zei, het is voor mij ook nog steeds niet simpel en soms frustrerend. Nu woon ik wel al een jaar terug in Belgie. En de reden voor mijn vertrek heeft ook wel een beetje met de taal te maken.
taikinatom

Berichtdoor Bart » do jun 10, 2010 10:30 am

Welkom bij de club zou ik zeggen. :(
kHeb vanochtend de Finse Teletekstpagina over de verkiezingsuitslag zitten lezen met het woordenboek erbij :roll:
Hollannin vaalista jännitysnäytelmä kopte het bericht.......
en
Maahanmuuttajavastainen vapauspuolue
Ben benieuwd hoe jullie bovenstaande phrases vertalen.
Vervolgens ga je naar internet en kun je alles in de finesses lezen in het Nederlands :D
Anno 2010 is de taal echt geen barrière meer om te kunnen functioneren in een ander taalgebied.
Dit ondanks dat velen je dat wel willen doen (laten) geloven. :oops:
Op enkele uitzonderingen na is het voor Nederlanders gewoon zeer moeilijk om de Finse taal te leren.
Hoe jonger je er mee begint hoe beter de resultaten zullen zijn, dat staat buiten kijf.
Bart
Moderator

Berichtdoor edo » do jun 10, 2010 10:35 am

Fins is volgens mij niet moeilijker dan welke andere taal dan ook. Voor nederlandstaligen zijn natuurlijk engels en duits makkelijker omdat die talen veel op elkaar lijken, Zweeds, deens, noors enzo zullen voor nederlandstaligen vast ook veel makkelijker zijn dan bv russisch of fins of ests of japans of......

De finse gramatica is heel logisch en kent WEINIG uitzonderingen, dus als je de basis kent kom je al een heel eind. Hier sprak ik eens met iemand wiens moedertaal arabisch is, en die veel moeilijkheden had met die weinige uitzonderingen. In de discussie kwamen we er samen uit dat bv arabisch al 6000(?) jaar oud is misschien zelfs ouder. Fins is een kunstmatig samengestelde taal, ongeveer 150 jaar geleden. Veel oplossingen zijn gebaseerd op de spreektaal in verschillende dialecten, en zijn dus moeilijk te begrijpen zonder de dialecten te kennen.

Fins is een fins-oegrische taal, dat betekent dat de gramatica daar vandaan komt, de woordenschat is vooral oud germaans, russisch en natuurlijk gedeeltelijk ook oegrisch.
Hoewel de 15 (+3) naamvallen er erg stoer uitzien, zijn het vooral woorden die in het nederlands voor het woord staan. Dus in het huis is in het fins een naamval achter huis: talossa.... Heb ooit eens een theorie ontwikkeld dat bv de naamvallen -ssa, -sta, illatief (vokaal+n), -lla, -lle, -lta te vergelijken zijn met de duitse dativ, dus 6 naamvallen/woorden voor 1 naamval. De accusatief is of partitief (onderdeel) of n-acusatief (= genitief)... Die theorie schijnt iemand die er echt verstand van heeft ook al wel eens ontwikkeld te hebben... ben er dus niet helemaal alleen mee...

Maar goed, heb zelf ooit geprobeerd russisch te leren (meerdere malen), maar omdat ik niemand ken waarmee ik russisch kan praten bleef/blijft het altijd bij eenvoudige zinnetjes... Het probleem met russisch hierzo is dat er heel veel mensen zijn die dat heel goed kunnen (moedertaal)... en dan kan ik wel vragen hoeveel iets kost, maar het antwoord begrijp ik niet... frustrerend ja.... Een jaar wonen in het land van de taal die je leert is natuurlijk de beste manier om een taal te leren, maar 1 advies: Staar je niet blind op de gramatica, het is slechts een gereedschap, Als je alle woorden in de basisvorm aanelkaar plakt als zin dan is dat volledeig te begrijpen, hoewel het wel vreemd en grappig klinkt natuurlijk......

:oops: uuh, weet niet of iemand er iets aan heeft, maar filosoferen over de finse taal is nu eenmaal een hobby van mij.... :lol:
-edo-
edo

Berichtdoor Bart » do jun 10, 2010 10:47 am

Het grootste praktische probleem (voor mij) is dat er geen Fins-Nederlands woordenboek bestaat waarin alle grondwoorden met hun uitgangen op een rijtje staan. Ik filosofeer ook al ca. 15 jaar over het waarom.
Bij mij staat het vast dat het bijzonder moeilijk is om woordbeelden te maken.
Waarom onthoudt elke toerist "keskusta"?
Juist, in elke stad (soms zelfs ook in dorpjes) kom je dat op de borden tegen.
Zo krijg je een woordbeeld ingeprent en dus herken je het, vervolgens moet je van iemand horen wat dat betekent (want dat gaat echt niet vanzelf)
Datzelfde geldt voor "järvi" en "joki" tientallen keren kom je dat tegen op de borden langs de weg.
Je moet dus geprogrammeerd worden.
Inderdaad, als je de grammaticaregels kent en toepast kom je een heel eind.
Groot probleem is echter dat die grammatica uitgelegd wordt met termen die je in NL pas leert vanaf VWO-niveau.
Ik heb nog geen enkele cursus gezien die op die manier (van de basisschool) uitlegt.
Op de basisschool en het overige vervolgonderwijs leren we immers andere termen? (redekundige- en taalkundige zinsontleding met onderwerp, lijd.vw, gezegde, persoonsvorm, meewerkend voorwerp en lidwoorden, zelfstandige naamwoorden, voorzetsels etc.)
Dat is natuurlijk ook een van de grote verschillen: al die uitgangen (naamvallen) waaraan je pas hoort of ziet wat er met het zelstandig naamwoord aan de hand is. Ga je ergens naartoe of ben je er al, of kom je er net vandaan? En dan de uitzonderingen daarop! Speciaal bij plaatsnamen (zijn veel voorkomende praktijkvoorbeelden!)
Maar ik kan je verzekeren dat als je een ijshockeywedstrijd (speciaal van het Finse team in een belangrijke westrijd, tegen Zweden bijv.) becommentarieerd hoort worden op tv, je er helemaal geen touw aan vast kunt knopen :D
Stug doorgaan dus en niet versagen. :shutup: :confused:
Bart
Moderator

Berichtdoor Sirtsu » do jul 01, 2010 12:15 am

Ik heb al 10x op het punt gestaan er "gewoon mee te kappen" omdat ik door de bomen het bos niet meer zag en omdat ik compleet gefrustreerd was. Maar inderdaad, ik ga stug door. Ik hoop alleen dat er voor mij ook die dag komt dat het ineens logisch word. Ik kan inmiddels wel veel lezen en begrijpen, maar dan heb je de tijd om de uitgang te bepalen en het nog eens te lezen en te begrijpen door de rest van de tekst. Verstaan is een ramp (de tijd niet over uitgangen na te denken) en praten gaat vréselijk langzaam. Ik ben heel blij met de lessen die ik nu heb, helemaal op mijn eigen tempo en duidelijk uitgelegd. Maar het blijft moeilijk.
Het liefste zou ik een jaar naar Finland gaan, ik denk dat dat toch dé manier is om te leren spreken en verstaan. Maar ja, dat doe je ook niet zomaar, komt wel even wat bij kijken. Misschien ga ik dat toch ooit eens doen... ik wil zo graag en goed, maar het wil gewoon niet lekker vlot!
Sirtsu

Berichtdoor edo » ma jul 05, 2010 10:46 am

Heb je deze al wel eens geprobeerd?

http://www.yle.fi/selkouutiset/

-edo-
edo

Berichtdoor bigpete » wo jul 07, 2010 5:25 pm

Hoi,

Woon nu alweer 6 jaar in Finland. Kan zeggen, nu uit ervaring, dat de Finse taal geen makkelijke taal is. Je kan het leren spreken maar dan moet je het wel dagelijks gebruiken. Als je in Nederland het leert zal je alleen de grammatica taal leren zodra je wilt praten met de gewone mensen zal je opvallen dat ze meer de spreektaal gebruiken waar je soms geen touw aan vast kan knopen. Een goeie tip blijf vooral doorgaan komt vanzelf.

groeten uit Lahti
bigpete

Berichtdoor Sirtsu » di jul 13, 2010 7:17 pm

Ik ga stug door, maar de vraag is voor hoe lang... ik heb echt het gevoel alsof ik nog net zover ben als 2 jaar geleden en de lessen zijn ook pittig qua prijs. Als er niet snel verbetering voor mijn gevoel komt en een enorme motivatie-boost, vind ik het een keer teveel geld worden waarschijnlijk... :cry:
Sirtsu

Keer terug naar Algemeen